Waar zijn de files gebleven? We rijden weer bijna evenveel kilometers als vóór de coronacrisis, maar dan meer verspreid over de dag. Als we dat blijven doen, zou de spits weleens lang weg kunnen blijven.

ANWB-Verkeersinformatie bevestigt dat er met name in de ochtendspits nauwelijks vertraging is, doordat nog steeds heel veel mensen vanuit huis werken. Dat scheelt in de ochtendspits zo’n 20 procent woon-werkverkeer, ruim voldoende om de structurele files te voorkomen. Na de ochtendspits wordt er inmiddels weer net zoveel gereden als voor de Coronacrisis. De avondspits is daardoor drukker door de combinatie van het recreatieve verkeer en werknemers die onderweg naar huis zijn. Op rijksweg A15 ontstaat af en toe een korte file door veel verkeer uit de regio Rotterdam, maar ook die vertragingen zijn op geen enkele manier vergelijkbaar met het fileleed van voor de coronacrisis. Wanneer er nu een file ontstaat is de oorzaak een ongeluk, werk aan de weg of een ander incident. Files van meestal zeer korte duur.

Niets meer van over

In januari noteerde de ANWB nog een sterke groei van 20 procent van de filezwaarte (lengte x duur van de file), in vergelijking met vorig jaar. Daar is nu niets meer van over. Deze maand is de filezwaarte in de ochtendspits slechts 14 procent van de eerste weken in juni vorig jaar. Bij de avondspits is dat een kwart. In de daluren is het fileleed gehalveerd.

Thuiswerken

Of de rust in de spits blijft, is ongewis. Grote kantoren zijn nog steeds amper bezet, maar langzaam maar zeker wordt het drukker in de kantoortuinen. Tot begin september blijft de oproep van de overheid zoveel mogelijk thuis te werken. Volgens Arnoud Broekhuis van de ANWB zal veel afhangen van de vraag of deels thuiswerken écht de nieuwe standaard wordt. Als noodmaatregel voldeed het prima, maar niet iedereen heeft thuis een goede werkkamer en werkgevers en werknemers hebben nog niet met elkaar gesproken hoe het van beide zijden wordt ervaren. De grootste vraag is hoe het gebruik van het Openbaar Vervoer zich de komende maanden ontwikkelt. Voor de crisis registreerde het OV op een werkdag nog ruim 5 miljoen instappers per dag. Nu is dat nog geen 20 procent. Het voldoende afstand kunnen houden en het gebruik van een mondkapje zal vermoedelijk veel reizigers doen besluiten een alternatief te zoeken. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat werknemers meer gebruik gaan maken van de fiets (e-bike) en de auto.

Files snel terug?

Toch kunnen de files snel terugkeren als de kantoren echt weer volledig opengaan. Als thuiswerken en flexibele werktijden geen gemeengoed blijven, slibben de wegen opnieuw dicht. Bovendien is het openbaar vervoer uit de gratie uit angst voor besmetting en zit de verkoop van tweedehandsauto’s in de lift. Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale: ,,De verwachting is dat een deel van die ov-gebruikers voortaan met de auto gaat als ze weer naar het werk kunnen. Als dat gebeurt, hebben we weer een groot probleem.’’

Bron: ANWB Verkeersinformatie