Rijden na slapeloze nacht vergelijkbaar met rijden onder invloed

Eén slapeloze nacht heeft hetzelfde effect als rijden onder invloed van 0.9 tot 1.0 promille alcohol. Dat is twee keer de wettelijke limiet voor ervaren bestuurders en ruim vijf keer de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders. Hiervoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Ook maken we vaak de fout door bij vermoeidheid een raampje te openen of de radio harder zetten: niet doen, zegt de organisatie.

Vermoeide bestuurders rijden minder accuraat. Ze reageren trager op prikkels en hebben meer moeite met behouden van de koers, meldt VVN. Ook maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels. Hierdoor ontstaat een gebrek aan overzicht. Vermoeide bestuurders hebben dan ook 3 tot 8 meer kans op een verkeersongeval met letsel. VVN waarschuwt daarom vakantiegangers die met de auto vertrekken voor een lange reis.

Ongevallen

Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden: ook slecht of te kort slapen, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken. Uit een studie blijkt dat vermoeide mensen minder goed koers kunnen houden, vaker bijna of helemaal de zijlijn overschrijden en dat de stuurcorrecties abrupter en groter zijn. De meeste vermoeidheidsongevallen vinden plaats op auto(snel)wegen, in de late avond en vroege ochtend. De consequenties zijn meestal zeer ernstig: er wordt niet of te laat geremd, waardoor de botssnelheid hoog ligt.

Volgens een schatting, gebaseerd op buitenlandse studies, is in 10 tot 15 procent van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid. Ongeveer de helft van de bestuurders geeft aan weleens zeer vermoeid achter het stuur te hebben gezeten of bijna in slaap te zijn gevallen.

Powernap

“Als het aankomt op het voorkomen van vermoeidheid tijdens het rijden wordt vaak dezelfde fout gemaakt”, vertelt VVN-directeur (a.i.) Alphons Knuppel. “We kiezen sneller voor het onderdrukken van de symptomen, dan het bestrijden van de oorzaak. We zetten een raampje open voor frisse lucht, draaien de radio harder of vinden ons heil bij koffie en energiedrankjes” De enige werkende optie is om de auto aan de kant te zetten voor een korte slaappauze. “Dat kost hooguit een kwartier, de optimale lengte voor een powernap. Bij langer slapen kom je in een diepere slaap terecht waardoor je juist moe en duf wakker wordt. Wil je toch door blijven rijden, maak de reis dan met meerdere bestuurders. Dan kun je elkaar afwisselen.”

  Bron: RijschoolPro.nl

Door |2019-04-27T12:00:45+02:0026 juli 2018|Categorieën: Rijschoolnieuws|0 Reacties

Share This Story, Choose Your Platform!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.