ongeval

Nederland is in acht jaar tijd gezakt van de vierde naar de elfde plaats op de Europese ranglijst van meest verkeersveilige landen. Nederland is een van de drie enige landen op de lijst waar het aantal verkeersdoden sinds 2010 is gestegen. Dat schrijft RTLnieuws op basis van cijfers van de Europese Raad voor verkeersveiligheid. Gisteren werd tijdens de Europese dag zonder verkeersdoden aandacht gevraagd voor het terugdringen van het aantal slachtoffers van ongelukken in Europa.

Nederland zakte in acht jaar tijd van de vierde naar de elfde plaats op de Europese ranglijst van meest verkeersveilige landen. De verkeersveiligheid wordt gebaseerd op het  aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal inwoners. “Het is een treurig feit”, vertelt directeur Peter van der Knaap van het SWOV aan RTLnieuws. “Achter die ranglijst zit veel leed. Als we erin waren geslaagd om die hoge plek op de ranglijst vast te houden, had dat heel veel mensenlevens gescheeld.” Volgens Van der Knaap is er in Nederland sprake van minder prioriteit. Als voorbeelden noemt hij de afname van politiecontroles en bezuinigingen op de snelwegverlichting. Ook worden 30-kilometerzones steeds vaker goedkoper en dus onvolledig ingericht, waardoor auto’s nog altijd te hard kunnen rijden.

Geen woorden maar daden

De SWOV zegt de afgelopen jaren tevergeefs aan de bel te hebben getrokken om de neergang te stoppen. Terwijl de Europese Unie ernaar streeft om de verkeersdoden in 2020 ten opzichte van 2010 gehalveerd te zien en het kabinet de ambitie heeft aangepast van 500 verkeersdoden in 2020 naar het symbolische aantal van 0, bleven volgens deskundigen de daden daarbij achter. Zo zouden wegbeheerders en het kabinet niet altijd kiezen voor maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen. Als voorbeeld noemen deskundigen het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Ook zou er minder budget beschikbaar zijn gesteld voor verkeersveiligheid.

Bron: Rijschoolvandaag.nl