COLUMN – Onlangs was in het BOVAGhuis oud-coureur Gijs van Lennep te gast. Van Lennep is verkozen tot ’s lands Coureur van de Eeuw, reed in de roerige jaren ’70 Formule 1 en won twee keer de 24 uur van Le Mans. In het BOVAGhuis hield hij voor een klein gezelschap een vurig pleidooi voor een verplichte rijvaardigheidscursus voor álle automobilisten.
Hij schetste een herkenbaar beeld: de gemiddelde verkeersdeelnemer heeft geen flauw idee van de remweg van zijn voertuig. Als je in een woonwijk geen 30 maar 40 kilometer per uur rijdt, wordt een overstekend kind alsnog gekatapulteerd bij een noodstop. Niemand die zich dat realiseert. Simpelweg omdat vrijwel niemand het ooit ervaren heeft, laat staan wat te doen in een slip.
Tijdens normale rijlessen is dat niet te simuleren, tijdens een rijvaardigheidstraining wel. Ja, het kost de consument extra geld, en dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de overheid en vele rijschoolhouders niet achter zo’n verplichting zullen staan. Zelfs niet voor een uurtje of twee op de slipschool.
Dagelijks zien we de handhaving minder en minder worden.
Maar er schuilt wel degelijk een kern van waarheid in Van Lennep’s betoog. Niet alleen omdat hij zelf jarenlang zulke trainingen verzorgde; dat maakt hem in mijn ogen immers een ervaringsdeskundige. Dagelijks zien we hoe achteloos velen achter het stuur zitten, dagelijks zien we dat de handhaving door de sterke arm van de wet minder en minder wordt, dagelijks zien we de invloed van smartphonegebruik, onoplettendheid en wellicht ook de onmacht om überhaupt nog veilig aan het verkeer deel te nemen.
Des te verontrustender vond ik dan ook de uitkomst van de vraagstelling door Veilig Verkeer Nederland aan politieke partijen in aanloop naar de verkiezingen: ‘moeten de keuringen voor oudere verkeersdeelnemers strenger worden?’ Die vraag zou ik wellicht ook niet meteen met ‘ja’ beantwoorden, maar ik zou dan wel het belang van permanente verkeerseducatie willen benadrukken.
Hoewel het verkeer en de regels in 50 jaar volledig op de schop zijn gegaan, volstaan we met een oogmeting en een medisch testje
Als de keuringsleeftijd op 75 ligt, betekent dat dat de meesten van hen al meer dan 50 jaar het rijbewijs hebben zonder enige vorm van tussentijdse bijscholing. Hoewel het verkeer en de regels in die 50 jaar volledig op de schop zijn gegaan, volstaan we met een oogmeting en een medisch testje. Kennis van de regels of een toets op de rijvaardigheid laten we -in welke vorm dan ook- volledig achterwege. Niet dat dat alleen voor de ouderen onder ons zou moeten gelden; het zou geen overbodige luxe zijn als èlke automobilist periodiek eens wordt getoetst op z’n rijkunsten. De educatie houdt wat mij betreft echt niet op wanneer de examinator je hand schudt.
Bron: Verkeerspro.nl Gepubliceerd op 07-04-2017
Geef een reactie