Als het aan merken zoals Tesla en Mercedes-Benz ligt, rijden we vandaag nog zonder handen aan het stuur. De techniek ervoor is er immers al en functioneert behoorlijk goed. En het woordje behoorlijk is nou net de reden waarom het nog geen gemeengoed is: 100 procent veiligheid is er nog niet. Daarvoor moet nog wel wat gebeuren.

 

Krantje, croissantje, lekker muziekje en op naar het werk. In je eigen auto die zich volautomatisch door het verkeer wurmt en je veilig en droog aflevert. Je hoeft geen moment aandacht te hebben voor het verkeer. Zelfs een powernapje om je voor te bereiden op de hectiek van je werk wordt misschien ooit de normaalste zaak van de wereld. Maar voor nu geldt: nog even geduld a.u.b.

Fantasie

De zelfrijdende auto is al een fantasie sinds het ontstaan van de automobiel, getuige talloze optredens in oude boeken, strips en films. De eerste zelfstandig rijdende auto, die alweer stamt uit 1939, had een magneetbaan nodig om op het juiste spoor te blijven. Tientallen jaren later worden de eerste grote stappen gezet in verschillende ontwikkelingsprojecten. We zijn dankzij de voortschrijdende techniek dichterbij dan ooit, zowel voor elektrische auto’s als brandstofauto’s.

Werkelijkheid

Techniek zoals afstandsradars, camera’s die het wegdek en de belijning in de gaten houden, computers die in fracties van fracties van seconden beslissingen nemen over sturen, gas geven, remmen en uitwijken, auto’s die onderweg met elkaar communiceren over eventuele wegopstoppingen: het is tegenwoordig gesneden koek. Zelfs een doodgewone middenklasse auto houdt je netjes in het midden van de rijstrook en remt wanneer dit noodzakelijk is. Cruise control houdt afstand en remt mee met de voorganger. In een file kun je jezelf zonder eigen inspanning naar je bestemming laten glijden.

 

Chaos overwinnen

Kortom, de techniek maakt autonoom rijden (dus zonder aandacht van de inzittenden) eigenlijk al zo goed als mogelijk. Maar er zijn nog wat hobbels te nemen. Een van de belangrijkste? Het hedendaagse verkeer en de volle drukke straten.  Deze vormen echte uitdagingen voor het ‘autobrein’. Voetgangers, fietsers, niet-autonome auto’s, vrachtwagens, bussen, overstekende huisdieren: de chaos van een stad is voor de mens niet gemakkelijk, maar de zelfrijdende auto weet er eveneens niet feilloos mee om te gaan. Zo zorgen de nu al aanwezige systemen geregeld voor onnodig gerem. Omdat het systeem kiest voor de veiligste opties in druk verkeer: afremmen en/of stilstaan.

Keuzes maken?

Dat niet feilloze leidt meteen tot een tweede heel belangrijke nog te nemen hobbel: hoe programmeer je een computer voor het geval dat een aanrijding niet te vermijden is? Dit is een heel bijzonder onderwerp en meteen een ethisch vraagstuk: stel dat er een wrange keuze moet worden gemaakt? Je rijdt in de bergen en ineens doemt er een groep wandelaars op en er is weinig ruimte om te remmen of uit te wijken. Kiest de auto er dan voor om zelf het ravijn in te rijden (met jou er bij dus) of rijdt de zelfrijdende auto in op de wandelaars? Dit is vanzelfsprekend een keuze die ook voor ons onmogelijk te maken is, maar dan maak je hem nog altijd zelf en niet omdat het een variabele is die ooit is ingegeven door een programmeur.

Even geduld a.u.b.

En wanneer ergens in de miljarden nullen en enen die het computerbrein per seconde analyseert een foutje zit? Met een ongeval als gevolg? Wie is er dan verantwoordelijk? De fabrikant van de auto? De leveranciers van de computer? De programmeur? Verzekeringstechnisch en op juridisch gebied zijn er daarom nogal wat vragen te beantwoorden. Dit samen met de ethische vraag en het drukke (niet-autonome) verkeer maakt dat het nog wel even duurt voordat we met een druk op de knop van een app een auto kunnen laten voorrijden.

Menselijke fouten

Mogelijk dat het zelfstandig rijden iets eerder wordt toegestaan op (delen van) snelwegen waar voor dit soort auto’s speciale rijstroken gereserveerd kunnen worden. Of op afgesloten terreinen (bij bedrijven of grote parkeerplaatsen). Hier mogen dan geen andere voertuigen rijden die ‘menselijke’ fouten kunnen maken, fouten waarop een computer mogelijk verkeerd reageert omdat een mens niet altijd even voorspelbaar is.

Bron: https://www.anwb.nl/auto/zelfrijdende-auto/zelfrijdende-autos?