Het nieuwe systeem om medewerkers van ambassades, consulaten en internationale organisaties aan te spreken op verkeersovertredingen, is een succes. Dat schrijft minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer. Het totale aantal verkeersovertredingen is in een jaar tijd meer dan gehalveerd.

De ophef was groot, vorig jaar augustus. Een diplomaat die met zijn Jaguar tegen vijf auto’s knalde op de Erasmusweg in Den Haag hoefde geen blaastest af te leggen. Vanwege zijn onschendbaarheid zou dat toch geen zin hebben, redeneerde de politie.

Wie in een diplomatiek voertuig rijdt (met CD/BN/GN kenteken) en een verkeersovertreding begaat, kan daar niet voor bestraft worden. Medewerkers van ambassades, consulaten en internationale organisaties genieten immers immuniteit. In 2019 en 2020 waren er ongeveer 7.000 personenauto’s met een bijzonder kenteken in Nederland geregistreerd.

Aanspreken

Om paal en perk te stellen aan overtredingen van deze groep, voerde het ministerie vorig jaar mei een nieuw systeem in. De voertuigeigenaar krijgt een door de minister van Buitenlandse Zaken ondertekende notificatiebrief. Daarin wordt diegene aangesproken op de verkeersovertreding. Ook volgt het vrijblijvende verzoek om een bedrag over te maken, gelijk aan de boete die een ander in dezelfde situatie zou krijgen.

Bij hoge aantallen of zware verkeersovertredingen worden niet alleen notificatiebrieven aan de eigenaren van de betrokken kentekens verstuurd, maar spreekt het ministerie ook de betreffende ambassade, consulaat of internationale organisatie aan. Waar nodig onder aankondiging van verdere maatregelen. Bijvoorbeeld een laatste waarschuwing waarna bij herhaling verzocht zal worden om terugtrekking van de betrokken diplomaat.

Disproportioneel

Na het eerste jaar is het systeem iets aangepast. Bij zware overtredingen wordt het ministerie van Buitenlandse Zaken eerst geïnformeerd, alvorens de notificatiebrief verstuurd wordt. Doel hiervan is om het mogelijk te maken bij zware overtredingen ‘meteen om opheffing van de immuniteit te vragen, zodat normale strafrechtelijke vervolging mogelijk is.’

Enfin, die aanpak lijkt te werken. Het totale aantal verkeersovertredingen van voertuighouders met een bijzonder kenteken is in de periode mei 2019 t/m april 2020 (13.508 overtredingen) met 51,8 procent afgenomen ten opzichte van het aantal verkeersovertredingen in de periode mei 2018 t/m april 2019 (28.030 overtredingen). Volgens het ministerie is er op dit moment ‘geen sprake van een disproportioneel aantal overtredingen’ bij één of meerdere specifieke internationale organisaties of ambassades.

Goede oogst

Dan het vrijblijvende verzoek om een boete te betalen, daar blijkt nog winst te behalen. Op 1 april 2020 was 49 procent van alle notificaties sinds 1 mei 2019 betaald. Het betalingspercentage van de boetes in de periode voor 2014 schommelde tussen 53 en 64 procent. Desondanks een goede oogst, aldus Blok. “Gezien het feit dat het om het eerste jaar van het nieuwe systeem en om vrijwillige betalingen gaat, ben ik tevreden over het betaalgedrag. Het komend jaar wordt gewerkt aan verdere verbetering van het betaalgedrag.”

De komende jaren wordt het systeem voortgezet en verder doorontwikkeld. Blok geeft naar eigen zeggen prioriteit aan het terugbrengen van het aantal zware overtredingen, het verder terugbrengen van het totale aantal overtredingen en verdere verbetering van het betaalgedrag.

Bron: rijschoolpro.nl