Bumperkleven is irritant en gevaarlijk. Dat weten we allemaal en toch gebeurt het. Maar waarom en hoe bepaal je een veilige afstand tot je voorganger?

Bumperkleven: 5 redenen waarom ‘anderen’ het doen

 

1 – ‘Ik heb haast’

Ook dat nog… een niet aflatende stoet vrachtwagens. En hij heeft al haast. Snel schiet de automobilist de linkerbaan op, waar zijn weg wordt versperd door een auto die nét gaat inhalen. Een seintje met de koplampen. Wat bedoelt de bumperklever? Moet de auto snel aan de kant of sneller rijden? Kom je in zo’n situatie, ga dan geen vaart minderen. Ga opzij als dat lukt en laat de auto erlangs. Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bv. hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je marge in meters.

 

2  – ‘Ze vragen er zelf om’

Zondagsrijders die stoïcijns links blijven rijden terwijl de rechterbaan hartstikke vrij is. Ze vragen er zelf om, aldus de bumperklever. Ja en nee: onnodig links rijden is strafbaar en kan gevaarlijk gedrag uitlokken. Toch mag dat nooit een reden zijn om je volgafstand te onderschatten. Deel je snelheid maar eens door 3,6 om te bepalen hoeveel meter je per seconde aflegt. Bij 120 km/u ben je in een seconde al 33 meter verder en dán gaat een alerte bestuurder pas remmen. We noemen dit je reactieweg. Je stopafstand is een optelsom van je reactieweg en je remweg.

 

3 – ‘De linkerbaan is sneller’

In de ideale wereld wel. Maar op onze drukbevolkte wegen zijn automobilisten vrijwel nooit alleen op die geliefde strook asfalt. En dus vervalt de bumperklever in een nerveus spel van stelselmatig remmen en weer optrekken. Juist dit schokeffect zorgt voor files.

 

4 – ‘Slalommen in de file’

In de file komen rijstroken meestal beurtelings in beweging. Om zoveel mogelijk van de rijdende baan te profiteren ‘slalomt’ de bumperklever van links naar rechts en laat geen vrije millimeter onbenut. Al is je snelheid minimaal, ook in de file is het zaak afstand te bewaren: vaak verslapt je aandacht, waardoor je minder snel reageert op de situatie voor je. Daarnaast heeft afstand houden in de file nog een voordeel: je kunt met minimale, doch regelmatige snelheid blijven doorrollen, wat beter is voor je brandstofverbruik en de doorstroming. Let in de file ook op je zijdelingse afstand voor motorrijders die tussen de twee linkerrijstroken door mogen rijden.

 

5 – ‘Aaargh… die vrachtauto hoort hier niet!’

Een vrachtwagenchauffeur die het nodig vindt om een collega in te halen, ziet dikwijls een slinger van ongeduldige automobilisten in zijn achteruitkijkspiegel. Die auto’s zouden hun volgafstand juist met een seconde extra moeten vergroten omdat ze niet kunnen zien wat er vóór de vrachtauto gebeurt. Vrachtwagens die achter personenauto’s ‘plakken’ zijn er ook. De vrachtwagen wil dan zo min mogelijk van zijn met moeite opgebouwde snelheid verliezen als het verkeer voor hem vertraagt. De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km/u zit er dan 11 meter tussen.

Bron: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/afstand-houden