In het kort: rood is stoppen. Bij oranje kun je even doorrijden, maar wel met aangepaste snelheid en op de rechterrijstrook. We hebben de belangrijkste lampjes voor je opgesomd.

Overzicht waarschuwingslampjes

In het instructieboekje van je auto vind je een compleet overzicht van alle lampjes die op het dashboard zichtbaar kunnen zijn. De lampjes in de lijst hieronder zijn de belangrijkste. Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage. Bij een rood waarschuwingslampje moet je de auto meteen aan de kant zetten.

Lampje

Stoppen

Remmen

Dit lampje kan duiden op te weinig remvloeistof, slijtage aan de remblokken of een probleem met het ABS-systeem. Controleer het niveau van de remvloeistof. Stop de auto. Doorrijden kan gevaarlijk zijn. Bel de Wegenwacht om vast te stellen wat verder het probleem kan zijn.

Motor

Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Als het knippert is er mogelijk een heel ernstig probleem. Controleer peil van motorolie en koelvloeistof. Knippert het lampje, dan direct stoppen op een veilige plaats en de Wegenwacht bellen.

Koeling

Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Vul zo nodig koelvloeistof bij. Voorzichtig: als de motor oververhit is kun je beter de Wegenwacht bellen!

Olie

De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor ‘gesmeerd’ loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.

Banden

Steeds meer auto’s hebben een controlesysteem voor de bandenspanning en vanaf 2014 is dit op nieuwe auto’s zelfs verplicht. Als dit lampje brandt heeft een van de banden te weinig spanning en is mogelijk zelfs lek. Parkeer de auto op een veilige plaats en controleer de banden. Heb je een lekke band dan kun je zelf het wiel verwisselen. Begin je daar liever niet aan bel dan de Wegenwacht. Zij kunnen je ook adviseren hoe je het systeem kunt resetten.

 

Lampje

Doorrijden

Airbag

Brandt dit lampje dan duidt het op een storing in de airbag of gordelspanner. Die doen het dus niet bij een eventuele aanrijding, waardoor de kans op ernstig letsel heel groot wordt. Ga zo snel mogelijk naar je garage om het airbagsysteem te laten controleren.

Besturing

Als dit lampje op het dashboard brandt kan er iets mis zijn met de stuurbekrachtiging. Als die uitvalt zul je voelen dat de besturing veel zwaarder is, vooral bij lage snelheden en parkeren. Ga zo snel mogelijk langs bij je garage om na te laten kijken wat het probleem is.

Accu

Het acculampje brandt altijd even als je de motor start maar moet daarna vanzelf uitgaan. Als het blijft branden kan er iets mis zijn met de dynamo, de stroomkabels of een aandrijfsnaar. Stop op een veilige plek en bel de Wegenwacht voor advies. Wellicht is het toch mogelijk om nog even door te rijden. In elk geval moet je langs de dealer om de dynamo te laten controleren.

Roetfilter

Dit lampje op het dashboard brandt als er iets is met het roetfilter. De uitlaat van je (diesel)auto is voorzien van een roetfilter. Als dit verstopt of defect raakt voldoet je auto niet meer aan de milieu-eisen. Bovendien kan de motor of het filter zelf schade oplopen. In alle gevallen: olie peilen. Ga naar je garage om het roetfilter te laten controleren. Is er duidelijk vermogensverlies, rij dan niet verder maar bel de Wegenwacht.

Wat zijn de risico’s?

Een brandend waarschuwingslampje moet je altijd serieus nemen. Het kan een belangrijk signaal zijn dat je een groot risico dreigt te lopen. Dit zijn de mogelijke risico’s waar de lampjes voor waarschuwen:

  • Je veiligheid en die van je medeweggebruikers komt in gevaar. Bijvoorbeeld als de remmen het niet meer doen of de stuurbekrachtiging uitvalt.
  • Je komt stil te staan met pech. Dat betekent altijd oponthoud, een mogelijk onveilige situatie en wellicht extra kosten.
  • Je krijgt een hoge reparatierekening. Als je bijvoorbeeld blijft doorrijden met een kapotte koeling of te weinig olie dan kan dat ernstige, zelfs onherstelbare schade aan de motor opleveren.

Twijfel je nog steeds? Aarzel niet en bel de Wegenwacht.