Het aantal ernstig verkeersgewonen is in 2018 toegenomen tot 21.700, zo’n 1.000 meer dan in 2017. Vooral dodelijke slachtoffers onder de fietsers, scootmobielrijders en 80-plussers vertonen de afgelopen tien jaar een ongunstige ontwikkeling en verdienen daarom extra aandacht. Dit concludeert de SWOV in de Monitor Verkeersveiligheid 2019.
Het aantal verkeersdoden dat in 2018 viel, werd eerder dit jaar bekend. Vorig jaar kwamen 678 om onderweg, 65 meer dan in 2017. 678 is het hoogste aantal sinds 2010. De laatste piek was in 2009: toen waren 720 verkeersdoden te betreuren. Het leek sindsdien de goede kant op te gaan: zowel in 2013 als in 2014 stond de teller op 570 slachtoffers.
De SWOV drukt het dan nog zachtjes uit als het zegt dat het ‘niet goed gaat’ met de verkeersveiligheid in Nederland. Het is volgens de onderzoekers ‘onwaarschijnlijk’ dat de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 gehaald wordt. De doelstelling van maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020 is zelfs ‘onhaalbaar’.
Ongevallenregistratie
Kwetsbare weggebruikers zijn volgens de onderzoekers onder meer fietsers: het aantal verkeersdoden onder hen neemt neemt toe. 80-plussers lopen ook gevaar. Datzelfde geldt voor bestuurders van scootmobielen en invalidenvoertuigen. In beide groepen groeit het aantal verkeersdoden.
De onderzoekers kunnen op dit moment nog niet veel zeggen over de ontwikkelingen van het aantal ernstig verkeersgewonden naar de vervoerswijze van de slachtoffers. Dat heeft onder meer te maken met de kwaliteit van de verkeersongevallenregistratie door de politie.
Vaker onderweg
Het instituut voor wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid noemt wel ‘mogelijk verklarende factoren’ voor de stijging in het aantal dodelijke slachtoffers. Een van die factoren is dat we, als gevolg van de huidige gunstige economische situatie, vaker onderweg zijn. De vergrijzing speelt ook mee: ouderen zijn fysiek kwetsbaar. Mee speelt bovendien dat het gebruik van de telefoon en andere apparatuur in de auto en op de fiets toeneemt. Tenslotte nam het aantal staande houdingen, als je het vergelijkt met 2006, sterk af.
Voor fietsers en ouderen is volgens de onderzoekers ‘gerichtere aandacht’ nodig. In het bijzonder beveelt SWOV aan om fietsen veiliger te maken, onder andere door fietsvoorzieningen veiliger in te richten. En om bij het ontwerp van het verkeerssysteem uit te gaan van ‘de oudere mens als norm’. Daarnaast is het volgens het onderzoeksinstituut zaak om te blijven inzetten op maatregelen voor andere groepen slachtoffers, zoals jonge automobilisten en berijders van gemotoriseerde tweewielers.
Intensivering
Wat betreft veilig verkeersgedrag is ‘specifiek aandacht’ nodig voor het verminderen van telefoongebruik tijdens verkeersdeelname. Datzelfde geldt voor drankgebruik. “Deze en andere risicogedragingen kunnen worden teruggedrongen door een verdere intensivering van de verkeershandhaving. De verkeershandhaving is in de periode 2015-2018 weliswaar weer iets toegenomen, maar nog lang niet op het niveau van 2007.”
Vorige week liet minister Van Nieuwenhuizen weten dat zij tot 2030 50 miljoen euro per jaar beschikbaar stelt voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Hiermee wordt er, schrijft de SWOV, voor het eerst in 15 jaar weer ‘substantieel’ extra in verkeersveiligheid geïnvesteerd. “Het is nu zaak dat dit geld wordt besteed aan effectieve maatregelen, met name op het onderliggend wegennet, en dat er wordt gemonitord en zo nodig wordt opgeschakeld.”
Bron: verkeerspro.nl
Geef een reactie