Je rijdt rustig op de snelweg en plotseling hoor je sirenes. Je ziet een brandweerauto naderen. Weet jij wat je precies moet doen? In Nederland wordt vaak de vluchtstrook gebruikt door hulpdiensten, maar lang niet altijd. Wat zijn de regels?
Wie regelmatig in Duitsland en Oostenrijk onderweg is, weet dat er bij file een zogeheten Rettungsgasse voor hulpdiensten wordt gecreëerd. Hierdoor kunnen zij via een vrije strook in het midden van de rijbaan sneller bij een ongeval zijn. In Nederland wordt daarvoor vaak de vluchtstrook gebruikt, maar lang niet altijd.
En hoe zit het als er geen vluchtstrook is? Of je kan even geen ruimte maken?
Vluchtstrook regels
Om de vluchtstrook te kunnen gebruiken, moet deze er wel zijn. Soms is er geen ruimte voor, terwijl in andere gevallen de vluchtstrook soms als spitsstrook gebruikt wordt. Op deze locaties zullen de hulpdiensten en andere voorrangsvoertuigen gebruikmaken van het midden van de rijbaan. Door middel van borden worden automobilisten hierop geattendeerd.
Soms staken geruchten de kop op dat Nederland ook de Rettungsgasse zou gaan gebruiken. Volgens de ANWB hadden de hulpdiensten in het oosten van het land liever gezien dat we hier het Duits-Oostenrijkse voorbeeld zouden volgen, terwijl men elders in Nederland toch vooral de vluchtstrook wilde blijven gebruiken. Uiteindelijk is unaniem besloten alleen de vluchtstrook te gebruiken, tenzij deze ontbreekt of in gebruik is als spitsstrook.
Al gebeurt het heel soms dat, als het niet anders kan, de hulpdienst toch op het midden van de rijbaan gaat rijden. Het is immers zo dat in sommige situaties of bij een te smalle vluchtstrook, de bestuurder van de hulpdienst zelf kan bepalen of hij of zij gebruikmaakt van de vluchtstrook of van het midden van de rijbaan. Dan moet de bestuurder wel de sirene en de zwaailichten aan hebben staan.
Wat kan je zelf doen?
Blijf kalm en maak geen overhaaste beslissingen waarmee je ander verkeer in gevaar kan brengen. Niet alle situaties maken het makkelijk om ruimte te maken. Houd je altijd aan de verkeersregels. Dit maakt je gedrag voorspelbaar voor de chauffeur van politie auto, brandweerwagen of ambulance.
Houd je dus ook aan de maximum snelheid en vervolg je weg totdat zich een mogelijkheid voordoet om ruimte te maken zoals een rotonde of parkeerhaven.
Vijf tips
De ANWB heeft de volgende tips:
Tip 1 – Aan de kant op de rotonde
Rij je op een rotonde, blijf dan op die rotonde totdat het hulpverleningsvoertuig de rotonde heeft verlaten. Vervolg daarna je weg zoals gepland.
Tip 2 – Laat een rijstrook vrij
Als er een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij.
Tip 3 – Houd afstand van je voorganger
Houd afstand ten opzichte van je voorganger. Op die manier kun je ruimte maken voor het hulpverleningsvoertuig.
Tip 4 – Laat de vluchtstrook vrij
Laat de vluchtstrook vrij voor het hulpverleningsvoertuig.
Tip 5 – Houd je aan de maximum snelheid
Houd je aan de maximum snelheid en vervolg je weg tot zich een mogelijkheid voordoet om ruimte te maken.
De ANWB heeft een instructievideo gemaakt met wat te doen als de hulpdiensten eraan komen.
Geef een reactie