80-plussers
Vooral onder de 80-plussers is een stijgende lijn te zien. In 2016 vielen binnen deze leeftijdscategorie alleen al 135 doden, 16 meer dan het jaar ervoor. Wat opvalt, is het feit dat deze ouderen vaak niet eens in de auto zaten. Dit was slechts 29 keer het geval. De overige slachtoffers vielen terwijl ze lopend waren of op de fiets zaten.
Reactievermogen
Directeur-bestuurder Liane den Haan van de ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen) geeft in het AD aan dat senioren vaak kwetsbaar zijn in het verkeer. “Hun reactievermogen neemt af, ze zijn brozer en hebben bijvoorbeeld moeite om links over hun schouder te kijken”.
Ook het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV beaamt dit. “Ze veroorzaken niet per se meer ongevallen. Maar als ze een ongeval krijgen, hebben ze ook vaker ernstige verwondingen,’’ zegt Willem Vlakveld van SWOV.
Maatregelen
De ANBO maakt zich al langere tijd zorgen over het stijgend aantal senioren verkeersslachtoffers. De belangenorganisatie startte vorig jaar nog met een campagne waarin ze ouderen tips meegaven voor een veiligere deelname aan het verkeer.
Maar enkel campagnes voeren is onvoldoende erkent de Haan in het AD. Zo moeten ook gemeenten aangesproken worden op onduidelijke of zelfs onveilige verkeerssituaties voor ouderen, zoals paaltjes op fietspaden.
Vlakveld ziet graag dat er meer werk gemaakt gaat worden van de medische keuringen. De keuring wordt nu afgenomen door artsen die de automobilisten niet kennen en daarnaast stelt de huidige rijtest maar bar weinig voor.
Bron: Rijschoolvandaag.nl
Geef een reactie