Ook al zit je lekker warm binnen, ook vanachter het stuur kan slecht weer flink vervelend zijn. Uit onderzoek van online verzekeraar Allianz Direct blijkt dat maar liefst 41 procent van de automobilisten het erg spannend vindt om te rijden terwijl het sneeuwt, hard regent of stormt.
Zorg voor voldoende zicht
Hoe je je nog beter voorbereidt op zo’n autorit? Volgens Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct, is het belangrijk om te allen tijde te zorgen dat jij en je auto zijn klaargestoomd voor verschillende weersomstandigheden. “Opvallend is dat drie kwart van de respondenten zonder winterbanden deze niet wil kopen omdat ze het niet nodig vinden. En dat terwijl een dieper bandenprofiel, net als de juiste bandenspanning, in de winter enorm belangrijk is. Zorg daarnaast voor voldoende zicht. Reinig voor vertrek je voorruit, maar check ook regelmatig of de ruitenwissers niet versleten zijn. Als je merkt dat niet de hele ruit gelijkmatig wordt schoongeveegd, je scheurtjes in het rubber ziet of zelfs merkt dat het rubber losraakt, is het tijd voor vervanging. Vergeet tot slot niet om de vloeistoffen op peil te houden, zoals de koelstofvloeistof en ruitensproeiervloeistof.”
Rijd rustig en houd afstand
Ondanks een goede voorbereiding kun je met winters weer nog steeds een barre tocht voor de boeg hebben. Hoe houd je het hoofd koel en zorg je voor een veilige rit? Dat heeft alles te maken met een rustige rijstijl, die bijdraagt aan de verkeersveiligheid. “Rijden in slecht weer kan spannend zijn. Tijdens een flinke regenbui of dichte mist wordt je zicht minder, net als je grip. Voldoende remweg en dus stopafstand is hierbij cruciaal. Zorg daarom allereerst voor voldoende afstand van je voorganger; minstens vier seconden, daar waar je normaal twee seconden afstand houdt. Rij iets langzamer dan normaal, laat je niet afleiden door je telefoon en gebruik ook zeker geen cruise control”, aldus Adams. “Ben je totaal niet gewend om te rijden bij slecht weer? Oefen dan eens op een groot verlaten terrein of overweeg een slipcursus, zodat je weet wat te doen bij aquaplaning.”
Bron: rijschoolpro.nl
Geef een reactie