De tijd van de ‘kleine’ en ‘grote’ beurt is voorbij. Laat onderhoud vooral tijdig uitvoeren, dat voorkomt veel narigheid.

 

Vanwege de veel langer geworden onderhoudsintervallen is er van een traditioneel ‘kleine en grote beurt’-regime geen sprake meer. Het tijdig uitvoeren van de beurt die bij een bepaalde kilometerstand hoort, kan veel narigheid voorkomen. Dat laatste geldt ook voor het geregeld controleren van de staat van de banden. Die banden zijn namelijk het enige contact dat je met wegdek hebt. Dus als die niet in orde zijn…

Het onderhoud aan moderne auto’s kun je indelen in vier categorieën:

  1. Vaste inspectie
    Het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen.
  2. Reparatie aan slijtagedelen
    Voor bepaalde slijtagedelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, zoals de remblokken, de remschijven en de koppelingsplaat.
  3. Tijd- of kilometergebonden vervanging
    Voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen worden, is de distributieriem.
  4. Onvoorziene reparatie
    Voor veel onderdelen bestaat geen vooraf bepaalde levensduur, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd een autoleven lang meegaan. Een waterpomp kan gaan lekken, een veer kan breken, een aandrijfas kan defect raken.

Goed om te weten: ga je de auto inruilen, dan helpt het voor de inruilprijs om een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje te kunnen overleggen. Dat is het bewijs dat de auto zijn beurten gehad heeft en dus goed is onderhouden.

Onderhoud: Tip van de wegenwacht

De intervallen van onderhoud zijn dan wel veel groter geworden, verbrandingsmotoren gebruiken echter altijd motorolie! Controleer het oliepeil dus zelf met enige regelmaat.

Als je nog niet weet hoe je zelf je olie peilt, kan Smart Driver je dat vertellen door middel van duidelijke, stap-voor-stap-instructies. En je krijgt een seintje wanneer het tijd is om dit te doen. Dit seintje, in combinatie met tips en advies, krijg je ook voor andere kleine werkzaamheden die je zelf kunt doen, zoals de rest van de vloeistoffen bijvullen. Dit is een van de manieren waarop Smart Driver problemen helpt te voorkomen.

Als het verversingsinterval 30.000 km is, moet vast en zeker tussendoor af en toe olie bijgevuld worden. Let er goed op dat je de juiste olie koopt (bekijk hiervoor het instructieboekje van jouw auto of check je Smart Driver app). Het is verstandig om bij een uitgevoerde onderhoudsbeurt een extra liter olie vanuit de garage mee te nemen zodat je nooit om olie verlegen zit.

Klik hier om te zien hoe je zelf olie peilt

Onderhoud: profieldiepte banden

De wettelijke minimale profieldiepte van een autoband is 1,6 millimeter, maar uit veiligheidsoverwegingen zijn ze bij twee millimeter echt aan vervanging toe! Controleer één keer per maand de bandendruk (instructieboekje) om onnodige snelle slijtage te voorkomen. Let verder ook op scheurtjes en ander schade.

Bron: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-en-garage/grote-en-kleine-beurt?