Even snel een berichtje sturen dat je onderweg bent, is net zo gevaarlijk met je telefoon in de hand, als dat ‘ie in de houder voor je neus zit. Je haalt zelfs langer je blik van de weg, als de telefoon in de houder zit. Dat meldt het SWOV, Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, na een onderzoek.
SWOV heeft een onderzoek gedaan naar het effect op het rij- en kijkgedrag van automobilisten van appen met de telefoon in een houder, versus het appen met de telefoon in de hand.
In de wet staat namelijk dat automobilisten tijdens het rijden geen telefoon mag vasthouden, terwijl het bedienen van de telefoon terwijl die in een houder staat, wel is toegestaan. SWOV wilde onderzoeken welke gevolgen de tweede variant heeft op het rijgedrag.
Methode
Voor het onderzoek is een rijsimulatortest uitgevoerd. Automobilisten werd gevraagd om tijdens het rijden in een rijsimulator te appen. De deelnemers waren 27 volwassenen die regelmatig appen en in het bezit waren van een geldig rijbewijs.
Zij reden elk drie ritten in de rijsimulator. Eén rit was zonder telefoongebruik. Tijdens de andere twee ritten kregen de deelnemers via Whatsapp vragen toegestuurd waarop ze dienden te antwoorden. Bij één rit hadden de deelnemers de telefoon in de hand, bij de andere rit stond de telefoon in een houder op het dashboard van de rijsimulator.
Tijdens de ritten in de rijsimulator zijn de oogbewegingen geregistreerd om na te kunnen gaan waar de deelnemers naar keken tijdens het rijden en is gemeten hoe groot hun taakbelasting was. Na elke rit is de deelnemers ook gevraagd hoe inspannend ze de rit vonden (subjectieve taakbelasting). Daarnaast werd er gekeken naar het rijgedrag: de mate van slingeren, de gereden snelheid, de variatie in de snelheid, de totale duur dat de deelnemer in de spiegels kijkt, de totale duur dat de deelnemer op de telefoon kijkt, de gemiddelde lengte van de blikken op de telefoon en het aantal blikken op de telefoon van 2 seconden of langer.
Tijdens het appen
Het onderzoek laat zien dat automobilisten langzamer rijden als ze aan het appen zijn. Maar ze variëren ook meer in de snelheid, ze slingeren meer en kijken minder in de spiegels.
Ook blijkt dat de deelnemers de ritten waarin ze moesten appen meer belastend vonden, dan de ritten waarin ze dat niet hoefden te doen.
Hand versus houder
De mate van variatie in gereden snelheid, het slingeren, de gemiddelde duur van de blikken op de smartphone, het aantal lange blikken op de smartphone en het in de spiegels kijken verschilt niet tussen appen met de telefoon in de hand of in de houder. Er werd wel langer gekeken op de telefoon als deze in de houder stond.
De conclusie van SWOV is dus dat het niet veiliger is om op je telefoon te kijken als die in de houder staat. Appen, ongeacht waar je telefoon is, is van invloed op de motorische, visuele en cognitieve aspecten van het autorijden.
Bron: Rijschoolvandaag.nl
(FotoL SWOV)
Geef een reactie