donderdag 07 november 2019

grapperhaus

De eerste kamer heeft afgelopen week een wetsvoorstel aangenomen van minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid, waardoor wegpiraten en dronken bestuurders harder kunnen worden aangepakt.

De maximale straf voor gevaarlijk rijden gaat van twee maanden naar zes maanden gevangenisstraf, zo meldt de Rijksoverheid. Ook als er geen schade is gereden of letsel is veroorzaakt. Dit om automobilisten aan te pakken die gevaar op de weg zijn, door bijvoorbeeld onverantwoorde inhaalacties.

Verder komt er een gevangenisstraf van maximaal twee jaar te staan op heel erg gevaarlijk rijgedrag, waarbij automobilisten opzettelijk de verkeersregels ernstig overtreden zonder acht te slaan op de veiligheid van anderen.

Grapperhaus: ‘Alleen door toeval of geluk vallen er geen slachtoffers.’

Meerdere overtredingen

Voor deze gevangenisstraf is meer nodig dan een enkele verkeersovertreding. Om deze straf te krijgen zou de bestuurder een combinatie van overtredingen moeten hebben gemaakt. Bijvoorbeeld door veel te hard te rijden, vervolgens een rood stoplicht te negeren, terwijl hij aan het bellen is. Door dit gedrag zou er namelijk veel sneller een ongeval kunnen plaatsvinden.

‘Alleen door toeval of geluk vallen er geen slachtoffers’, aldus Grapperhaus. Hij rekent deze automobilisten zeer gevaarlijk en onverantwoord rijgedrag zwaar aan, ook als zij geen ongeluk veroorzaken. Veroorzaken ze wél een ernstig ongeluk door dit roekeloze rijgedrag, dan is er straks een gevangenisstraf tot maximaal 6 jaar mogelijk.

In de wet is duidelijker vastgelegd wanneer er sprake is van roekeloos rijden. Hierdoor kunnen automobilisten sneller worden vervolgd, wanneer ze grote risico’s hebben genomen of een zwaar ongeval hebben veroorzaakt. En dan gaat het dus niet alleen om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die als een dolleman aan het verkeer deelneemt, meerdere verkeersdelicten begaat en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

Bij herhaling

Verder gaan de maximale straffen voor verkeersdelicten zoals rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs omhoog van 3 maanden gevangenisstraf naar 1 jaar.

Als iemand binnen vijf jaar zich opnieuw schuldig maakt aan het rijden onder invloed, kan de straf met een derde omhoog. Bij herhaling van ernstige gevallen, zoals doorrijden na een ongeluk, krijgt de politie ook meer opsporingsbevoegdheden om de dader op te sporen.
Binnenkort gaat een wetsvoorstel in consultatie met een aantal maatregelen om de aanpak van rijden onder invloed te versterken. Dat betekent dat iedereen mag reageren op het concept.

De zwaardere straffen gaan per 1 januari 2020 in.

Bron: Rijschoolvandaag.nl