27 december 2024

De filezwaarte (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen is het afgelopen jaar met 8% gestegen, meldt de ANWB op basis van verkeersdata, geleverd door TomTom. Hoewel de eerste helft van het jaar een lichte daling liet zien, zorgden de zomer- en najaarsmaanden voor aanzienlijk meer files vergeleken met dezelfde periode in 2023. De ANWB wijst op bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen als de belangrijkste oorzaken van de stijgende verkeersdrukte.

Toename

In 2024 nam de filezwaarte tijdens de ochtend- en avondspits met  6% toe. Overdag stonden er fors meer files dan vorig jaar, met een stijging van 18%. Vooral op woensdag en donderdag was het overdag veel drukker, met een toename van respectievelijk 40% en 25%. De vele wegwerkzaamheden zorgden ook in de weekenden voor veel oponthoud, waardoor de filezwaarte met maar liefst 45% toenam in vergelijking met vorig jaar.

Drukke zomer

Tijdens de zomermaanden was het bijzonder druk op de weg. Naast het vele verkeer zorgden ingrijpende werkzaamheden en afsluitingen, zoals op de A2 tussen Utrecht en Everdingen en de A10 Noord bij Amsterdam, voor veel oponthoud.

Regio’s

De cijfers over alle A- en N-wegen laten zien dat het fileprobleem zich in steeds meer regio’s voordoet. Met uitzondering van het noorden nam de filezwaarte in alle provincies toe. Zuid-Holland en Noord-Brabant, de drukste provincies, laten een wisselend beeld zien: in Zuid-Holland nam de filezwaarte toe met ruim 3%, terwijl deze in Noord-Brabant met hetzelfde percentage daalde. Noord-Brabant, met veel transitroutes, had dit jaar minder last van omrijdend verkeer. In 2023 zorgden langdurige afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug ervoor dat veel verkeer uitweek naar de Brabantse wegen.

Nieuwe infrastructuur

Het afgelopen jaar zijn ook een aantal knelpunten in het wegennet verdwenen:

  • In juli werd bij Leiden de N434 (Corbulotunnel) voor het verkeer geopend. Deze 4 kilometer lange verbinding tussen de A4 en A44 heeft gezorgd voor veel betere doorstroming van het verkeer op de N206 door Leiden en de A44 bij Wassenaar.
  • Op 1 september is de Ring Zuid van Groningen (A7/N7) geopend. Ook daar is het aantal files de afgelopen maanden flink afgenomen.
  • Op 7 december werd de extra verbinding (A24 Blankenburgverbinding) onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen opengesteld. Komend jaar moet blijken of deze Maasdeltaroute zorgt voor betere doorstroming en minder belasting van de Beneluxtunnel in de A4.

Rijkswaterstaat werkt ook het komend jaar op veel plaatsen aan de weg.

Een aantal projecten is zo omvangrijk dat het noodzakelijk is om wegen in 2025 voor een langere periode te sluiten:

  • A12 Arnhem richting Den Haag, tussen afrit Veenendaal en knooppunt Lunetten, van 9 tot 19 mei en van 22 augustus tot 1 september.
  • N33 Veendam richting Assen, tussen Gieten en Assen, van 9 tot 17 juni.
  • A10 Ring Amsterdam, Coentunnel richting Zaandam, van 11 juli tot 15 september.

Kaart omvangrijke projecten (A10, A12, N33) in 2025

File top tien 2024

Traject Deeltraject 2024 2023

1

A27 Utrecht -> Breda

Lexmond – Werkendam

<->

1

2

A4 Den Haag -> Rotterdam

Den Haag-Zuid – Ketheltunnel

6

3

A2 Den Bosch -> Utrecht

Knp. Empel – Kerkdriel

4

4

A58 Eindhoven -> Breda

Tilburg-Reeshof – Bavel

5

A15 Rotterdam -> Gorinchem

Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht

8

6

A58 Breda -> Eindhoven

Moergestel – Oirschot

3

7

A2 Utrecht -> Den Bosch

Culemborg – Zaltbommel

5

8

A1 Apeldoorn -> Amsterdam

Voorthuizen – knp. Hoevelaken

10

9

A50 Arnhem -> Eindhoven

Knp. Valburg – knp. Bankhoef

<->

9

10

A20 Gouda -> Hoek van Holland

Capelle aan de IJssel – knp. Terbregseplein

File top tien ochtendspits 2024

Traject Deeltraject 2024 2023

1

A1 Apeldoorn -> Amsterdam

Voorthuizen – knp. Hoevelaken

3

2

A12 Duitse Grens -> Arnhem

Zevenaar – Duiven

1

3

A4 Den Haag -> Amsterdam

Leidschendam – Zoeterwoude

4

4

A27 Breda -> Utrecht

Noordeloos – Lexmond

5

A2 Den Bosch -> Utrecht

knp. Empel – Waardenburg

<->

5

6

A58 Breda -> Eindhoven

Moergestel – Oirschot

<->

6

7

A27 Breda -> Utrecht

Geertuidenberg – Gorinchem

2

8

A4 Rotterdam -> Den Haag

Den Hoorn – Den Haag Zuid

9

A16 Breda -> Rotterdam

Capelle aan de IJssel – Rotterdam-Feijenoord

10

A50 Arnhem -> Eindhoven

Knp. Valburg – knp. Bankhoef

9

File top tien avondspits 2024

Traject Deeltraject 2024 2023

1

A27 Utrecht -> Breda

Lexmond – Werkendam

<->

1

2

A4 Den Haag -> Rotterdam

Den Haag-Zuid – Ketheltunnel

4

3

A2 Utrecht -> Den Bosch

Culemborg – Zaltbommel

<->

3

4

A4 Amsterdam -> Den Haag

Roelofarendsveen – Zoeterwoude

2

5

A27 Almere -> Utrecht

Knp. Lunetten – knp. Rijnsweerd

<->

5

6

A58 Eindhoven -> Breda

Tilburg-Reeshof – Bavel

7

A12 Utrecht -> Den Haag

Nieuwegein – knp. Oudenrijn

8

A2 Den Bosch -> Utrecht

Knp. Empel – Waardenburg

<->

8

9

A1 Amsterdam -> Apeldoorn

Knp. Hoevelaken – Barneveld

6

10

A15 Rotterdam -> Gorinchem

Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht

7

File top tien N-wegen 2024

Traject Deeltraject 2024 2023

1

N247 Amsterdam -> Hoorn

bij Broek in Waterland

4

2

N57 Rotterdam -> Middelburg

aansluiting A15 – Hellevoetsluis

1

3

N50 Emmeloord -> Zwolle

bij Kampen-Zuid

<->

3

4

N50 Zwolle -> Emmeloord

bij Kampen

7

5

N233 Kesteren -> Veenendaal

bij Rhenen

<->

5

6

N214 Papendrecht -> Leerdam

kruising Ottoland- aansluiting N216

9

7

N242 Alkmaar -> Middenmeer

bij Alkmaar

6

8

N219 Rotterdam -> Capelle a/d IJssel

bij Zevenhuizen

<->

8

9

N35 Zwolle -> Almelo

bij Heino

10

N247 Hoorn -> Amsterdam

bij Broek in Waterland

Bron: ANWB Verkeersinformatie